_Articole
Studiul pentru identificarea soluției IT | De ce este necesar și cum se realizează
Auditul de marketing este o analiză în detaliu a situației comerciale a unei companii/organizații și a mediului de afaceri și pieței în cadrul căreia își desfășoară activitatea. Acest proces de evaluare vizează activitățile și strategiile de marketing ale întreprinderii, cu scopul de a identifica plusurile și minusurile acestora, precum și îmbunătățirile care pot fi aduse.
În cadrul unui proiect de digitalizare, auditul de marketing are rolul de a evalua cum pot fi integrate soluțiile digitale în strategia de marketing existentă și de a asigura faptul că digitalizarea se va plia pe nevoile și obiectivele de business ale întreprinderii.

Elementele principale ale auditului de marketing
Prima etapă în realizarea auditului de marketing o reprezintă evaluarea mediului de marketing al pieței, a concurenței și a tendințelor pieței. Această analiză se axează pe:
- examinarea tendințelor din piață în domeniul digital
- analiza modului în care segmentul în care evoluează compania este abordat prin intermediul diferitelor canale de marketing.
- modurile în care concurenții folosesc tehnologia în marketing, pentru a stabili cum își promovează aceștia produsele și serviciile.
După analiza mediului de marketing, următorul pas este studierea activităților de marketing curente. Sunt vizate:
- canalele online/offline de marketing folosite
- mesajele transmise, tipurile de campanii publicitare și eficiența acestora
- audiența țintă.
Strâns legat de activitățile de marketing sunt tehnologiile utilizate în acest. Sunt examinate soluțiile digitale deja implementate în operațiunile de promovare ale companiei – site-ul web, CRM, platforme de social media, e-mail marketing – și se identifică lacunele în utilizarea acestora.
Mixul de marketing al companiei (format din cei patru P: produs, preț, plasament/distribuție și promovare) este vizat de o altă analiză în cadrul auditului de marketing. Evaluarea acestui mix poate ajuta la stabilirea zonelor ce au nevoie de îmbunătățiri în ceea ce privește poziționarea și strategia de marketing. De exemplu, poate fi identificat un produs care nu se vinde bine sau o strategie de prețuri care nu este competitivă.
IMPORTANT! Strategiile de preț și plasament trebuie să fie corelate cu valorile brandului și așteptările clienților.
Auditul de marketing va identifica nevoile de digitalizare și va evidenția ce soluții tehnologice ar trebui implementate pentru a îmbunătăți activitățile de marketing – de exemplu:
- platforme de automatizare a marketingului
- analize de date avansate
- SEO
- campanii pe social media.
Pe baza concluziilor auditului, se va întocmi un plan de digitalizare a activităților de marketing, care va include implementarea unor instrumente digitale specifice, ajustarea strategiilor de marketing, reducerea costurilor necesare și formarea echipelor interne pentru utilizarea noilor tehnologii.
Auditul de marketing este necesar pentru firmele care vor:
- Să își crească vânzările
- Să prevină greșeli care le fac să piardă timp, bani, energie și oportunități de dezvoltare
- Să își îmbunătățească strategia actuală de marketing
- Să își actualizeze site-ul/magazinul online și prezența în social-media
- Să obțină o poziționare mai bună în Google și pe rețelele de socializare